fredag 28. januar 2011

Hva sier bakeren til kona si hver kveld når han legger seg? -Jeg elsker deig.

Markedets utviklingsfase:
Markedet vi har tenkt oss inn i er et godt satt marked. Det er aktører med over 20års erfaring i våre nisjer, og bransjen i seg selv har røtter tilbake til 30-tallet. Vi finner på ingen måte opp hjulet på nytt på selve tjenestene vi skal gjøre, men kommer til å jobbe i en del av bransjen hvor det er stort behov for kompetansen vi sitter på. Under vår SWOT-analyse kom vi også frem til at markedet er forholdsvis lite i de nisjene vi skal inn i. Det kan bety 2 ting:
1. Det er veldig enkelt å komme seg inn, fordi etterspørselen er der.
2. Det er en grunn til at det er lite. (De som er der er sterke).

Konklusjonen vår på det er at det kreves beinhard jobbing for å komme inn, og bli værende, men det er også god plass dersom vi gjør jobben godt nok.


Plasering:
På grunn av at alt skjer i Oslo, og de viktigste aktørene holder til der, ser vi oss nødt til å ha hovedkontoret der. Men, firmaet skal registreres hjemme hos Anders, nærmere bestemt Skøtterud i Hedmark, for å forbedre våre sjangserpå støtte fra Innovasjon Norge og som regionale vinnere av Venture Cøpp. Ballen er rund, cup er cup, det snur fort i texas holdem.

Promo/Markedsaktiviteter
Kan i vårt tilfelle stort sett gjøres gratis. Via mailutsendinger og kontakter kan vi oppnå skriverier i store medier (aviser, musikkblogger, sosiale medier etc.) I og med at det er snakk om et produkt for spesielt interesserte, handler det om å være tilstede der DE leter. Det blir derfor unaturlig for oss å bruke tradisjonelle betalte markedsføringskanaler. (Det må tilrettelegges pr. prosjekt.)

Budskap
Vi skal legge til rette for skapning og formidling av Ny Grensesprengende musikk i Norge.

Strategi 
Være tilstede der målgruppen leter etter ny musikk.
Kun gi ut spennende musikk.

Kundene
I segmentet til Va Fongool er det genuint musikkinteresserte kunder. Dette er kunder som fortsatt ønsker å ta og føle på et fysisk produkt i form av CDer og Vinyler, og har høye krav om kvaliteten på selve lydfilene. Segmentet spenner over alt i fra fattige studenter til kjøpesterke musikknerder og hi-fi fantaster i 30- 40- og 50-årene. Det er altså viktig for oss å være både på det fysiske og digitale markedet, og tilby musikk i aller høyeste kvalitet mulig.



Størrelse på markedet:
Som nevnt er det et lite marked, spesielt i Norge. Markedet har alikevell en viss størrelse internasjonalt, med øyne som er rettet mot det som skjer i Norge.

Trønder i Samfunnet
 Musikk går alltid i bølger. Mye tyder på at bølgene innen nisjesjangrene beveger seg saktere enn i de mest komersielle sjangre. Slik det ser ut i dag er nisjesjangre på vei oppover, og det er stadig mer oppmerksomhet mot artister som klarer å skape noe nytt, og skille seg ut fra mengden. Det er alikevell ikke til å legge under en kommode at trendene kjapt kan snu.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar